Ahad, 8 Mei 2011

SKP2501Pengantar Psikologi-SKIZOFRENIA



1.0 PENDAHULUAN
Alexander dan Selesnick dalam buku mereka “ History of Psychiatry “ pada tahun 1966 telah menulis bahawa pesakit -pesakit mental wujud untuk ditakuti , dimarahi, diketawakan,diseksa . Sayangnya hampir 30 tahun kemudian sikap manusia terhadap pesakit -pesakit mental masih lagi tidak berubah. Pada abad ke 17 dan 18 , pesakit- pesakit mental dikurung di dalam institusi- institusi dan dianggap tidak berguna lagi pada masyarakat., dan keadaan ini telah berterusan sehingga ke awal abad ini. Dengan terciptanya terapi konvulsi eletro pada tahun 1953 oleh Cerleti dan Bini dan penemuan ubat klorpromazin pada tahun 1953 satu revolusi telah berlaku dalam psikiatri.Prognosis untuk penyakit- penyalit mental terutamanya skizofrenia telah tiba- tiba menjadi cerah. Sejak dari itu bermacam- macam penemuan baru terutama dalam bidang psi ko farmakoterapi telah memberi harapan kepada pesakit- pesakit mental. Mereka dapat diubati dalam jangkamasa yang cepat dan tidak perlu lagi dikurung di institusi- institusi atau di wad- wad.
Disamping itu penemuan- penemuan baru didalam bidang “psikoterapi” juga telah dapat menghindarkan penggunaan “ psikonalisis” yang memerlukan masa yang lama tetapi tidak mendatangkan hasil yang setimpal. Tumpuan sekarang adalah terhadap “psikoterapi jangka pendek” yang khusus dan perkhidmatan berasaskan komuniti.
Dianggarkan satu daripada 100 orang di seluruh dunia, menghidap skizofrenia, satu daripada penyakit mental paling serius. Di Malaysia sahaja, dianggarkan satu peratus penduduk menghidap skizofrenia yang mana bilangannya sama banyak antara lelaki dan wanita. Dalam penulisan ini kita akan menutarakan tentanf permasalahan skizofrenia di Malaysia, disamping itu kita akan meneliti tentang faktor dan pengubatan penyakit tersebut.

2.0 DEFINISI SKIZOFRENIA
Skizofrenia berasal dari bahasa Yunani, "schizein" yang bererti "berasingan" atau "pecah", dan "phren" yang bermaksud "jiwa". Pada skizofrenia terjadi pecahnya atau ketidakserasian antara afeksi, kognitif dan perilaku. Secara umum, simptom skizofrenia boleh dibahagikan kepada tiga golongan: iaitu simptom positif, simptom negatif, dan gangguan dalam hubungan interpersonal. Skizofrenia merupakan suatu keterangan dengan variasi penyebab (banyak belum diketahui) dan perjalanan penyakit (tak selalu bersifat kronik atau "deteriorating") yang luas, serta sejumlah akibat yang bergantung pada pertimbangan pengaruh genetik, fizikal, dan sosial budaya.
Pada umumnya ditandai oleh penyimpangan yang fundamental dan ciri-ciri dari fikiran dan persepsi, serta oleh Afek yang tidak wajar (inappropriate) atau tumpul (blunted). Kesedaran yang jernih (clear consciousness) dan kemampuan intelektual biasanya tetap terpelihara, walaupun kemunduran kognitif tertentu boleh berkembang kemudian.
3.0 MASALAH SKIZOFRENIA DI MALAYSIA.
Penghidap skizofrenia akan mengalami masalah dalam kehidupannya, bukan sahaja melibatkan dirinya tetapi membabitkan keluar keluarga, kawan-kawan serta pekerjaan juga terjejas. Lazimnya, pesakit skizofrenia dikaitkan dengan pelbagai gambaran negatif seperti orang gila, berbahaya, dirasuk atau liar.
Di Malaysia, masyarakat masih memandang hina pesakit skizofrenia dengan menggelar mereka orang gila. Namun tahukah anda ia sebenarnya penyakit yang boleh dirawat? SIAPA sangka pemenang hadiah Nobel, John Nash dari Amerika Syarikat (AS) yang juga seorang individu genius dalam bidang matematik merupakan penghidap skizofrenia selama tiga dekad. Namun, selepas tiga dekad berjuang melawan penyakit tersebut, Nash akhirnya berjaya pulih seperti sediakala dan menjalani kehidupan normal seperti manusia biasa.
Cerita di atas membuktikan bahawa pesakit skizofrenia boleh disembuhkan. Pesakit berpeluang menjalani kehidupan normal meskipun terpaksa mengambil masa bertahun-tahun lamanya. Tetapi, apa itu skizofrenia? Mengapa ia dianggap sejenis penyakit mental yang teruk dan kenapa masyarakat memandang hina kepada pesakit skizofrenia? Adakah pesakit skizofrenia mampu membahayakan keadaan sekeliling? Skizofrenia sebenarnya adalah satu penyakit kronik, teruk dan merupakan masalah kegagalan fungsi otak. Pesakit skizofrenia biasanya mendengar suara yang tidak didengari oleh orang lain atau mempercayai orang lain sedang membaca dan menguasai pemikiran mereka, mahupun cuba mencederakan mereka. Keadaan ini biasanya menimbulkan ketakutan kepada pesakit. Mereka yang menghidap skizofrenia selalunya bercakap perkara-perkara yang tidak masuk akal, duduk tanpa bercakap atau terlalu banyak cakap selama berjam-jam, atau kelihatan baik sehinggalah memperkatakan apa yang mereka fikirkan. Gangguan ini dikaitkan dengan ketidakseimbangan unsur kimia tertentu dalam otak yang dipanggil neurotransmiter. Jika kimia yang membantu sel saraf berkomunikasi dengan otak ini terjejas, maka ia akan menyebabkan berlakunya pelbagai kemungkinan termasuk simptom penyakit mental.
Justeru, tidak mustahil pesakit skizofrenia akan melakukan sesuatu yang bertentangan dengan nilai-nilai norma manusia normal seperti membunuh dan sebagainya. Di Amerika Syarikat sendiri, kajian membuktikan, bahawa prevalen tiga daripada 1,000 orang adalah penghidap skizofrenia manakala di Malaysia, berdasarkan statistik perangkaan pada tahun 2003, seramai 11,120 orang merupakan penghidap skizofrenia. Jumlah ini meningkat kepada 17,250 orang pada tahun 2005 dan dikatakan ia semakin bertambah tahun demi tahun. Sementara itu laporan Kementerian Kesihatan Malaysia pula mencatatkan bahawa sebanyak 20 peratus pesakit yang menghidap skizofrenia atau masalah mental dan gangguan otak enggan mendapatkan rawatan. Keadaan ini boleh menyebabkan berlakunya perkara-perkara negatif seperti bapa sanggup membunuh anak, anak membunuh ibu dan sebagainya yang mana berita-berita tersebut boleh kita baca dan tatap di dada-dada akhbar. Bagaimanapun, skizofrenia biasanya sering dialami oleh kaum lelaki berbanding wanita atau dalam erti kata lain, kebarangkalian lelaki menghidap penyakit ini adalah lebih tinggi. Mengikut kajian, lelaki akan mula menghidap penyakit ini dalam usia 20 tahun hingga28 tahun manakala wanita pula pada usia 26 tahun hingga 32 tahun. Ini merupakan peringkat awal bagi penghidap penyakit skizofrenia. Justeru jika tidak dirawat lebih awal, ia boleh membawa kepada akibat dan kesan yang buruk.
Di Malaysia, masyarakat masih memandang hina terhadap pesakit skizofrenia yang sering digelar sebagai 'orang gila'. Justeru, penghidap skizofrenia sering terpinggir dalam masyarakat. Kehadiran mereka tidak dialu-alukan malah menganggap akan mendatangkan bahaya. Stigma beginilah yang menyebabkan pesakit skizofrenia sukar untuk sembuh sedangkan hakikatnya mereka boleh pulih dan menjalani kehidupan seperti sediakala jika menerima rawatan yang betul daripada aspek perubatan dan psikologi.
Menurut pengasas Rumah Titian Ashraful Rohaniah di Teluk Intan, Perak, Rohana Saidin, sikap tidak ambil peduli masyarakat terhadap penghidap skizofrenia dan memandang rendah kepada mereka menyebabkan pesakit sukar untuk pulih. Seperti mana yang telah diperkatakan oleh beliau tentang luahan rasanya terhadapa masyarakat Malaysia tentang penyakit Skizofrenia ini yang berbunyi, "Saya sebenarnya sedih dan kecewa apabila melihat masyarakat Malaysia yang diuar- uarkan sebagai penyayang dan prihatin bersikap negatif terhadap pesakit skizofrenia. Mereka menganggap pesakit skizofrenia ini boleh mendatangkan mudarat dalam masyarakat dan dianggap seperti sampah. "Keadaan ini berbeza dengan masyarakat di luar negara yang prihatin dan tidak menyisihkan pesakit skizofrenia. Sebaliknya mereka akan dilayan seperti insan istimewa dan diterima dalam masyarakat. Katanya lagi"Contohnya ketika saya dijemput melawat ke Thailand bersama anak-anak di bawah jagaan Rumah Titian Ashraful Rohaniah, orang-orang di sana tidak segan silu memeluk dan menunjukkan kasih sayang mereka kepada pesakit-pesakit ini. Saya rasa begitu terharu dengan penghargaan yang mereka berikan yang mana tidak diperoleh di negara sendiri.
"Namun di Malaysia, paling menyedihkan apabila keluarga sendiri yang membuang dan menyisihkan mereka," jelas Rohana dalam satu Forum Memahami Skizofrenia: Menyangkal Prejudis dan Stigma Sosiol di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), baru-baru ini.
Ketua Jabatan Perubatan Psikologikal Universiti Malaya, Prof. Dr. Mohamad Hussain Habil pula berkata, ramai pesakit skizofrenia lambat mendapatkan rawatan menyebabkan sukar untuk pulih. Ini kerana keluarga tidak tahu perubahan tingkah laku yang dialami oleh pesakit adalah di sebabkan skizofrenia, malah yang biasa dilakukannya menghantar pesakit ini berubat dengan cara keagamaan kerana dipercayai telah disampuk jin, syaitan dan pelbagai makhluk halus. ‘‘Kerana wujudnya salah anggapan itu, maka pesakit lewat mendapat rawatan, cuma datang ke hospital apabila pesakit bertindak agresif. Mereka agresif hanya pada keluarga dan tidak kepada orang lain.
‘‘Justeru,bagi mencegah schizofrenia, pesakit perlu mendapat rawatan awal sebaik sahaja menyedari terdapat perubahan ke atas dirinya supaya kerosakan pada otak dapat dirawat dan potensi untuk pulih lagi cerah,’’ katanya ketika menyampaikan ceramah mengenai All about Schizophrenia: The Facts and Myths and Bridging Psychosis with Reality di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Menurut beliau lagi, secara tipikalnya skizofrenia terbentuk pada remaja atau awal usia 20-an sekali pun gejala yang ditunjukkan tidak jelas sehingga usia agak lewat. Kebanyakan kaum lelaki jatuh sakit seawal usia 16 hingga 25 tahun manakala kaum wanita mula menunjukkan gejala ini antara usia 23 hingga 36 tahun.
‘‘Penyakit mungkin terjadi tiba-tiba namun sebelum sebelum episod pertama berlaku, ada perubahan ketara pada tingkah laku seseorang seperti mudah baran, murung, mengasingkan diri dan tidak boleh belajar atau bekerja dengan baik.
“Ramai orang muda mempunyai corak sikap begini tetapi tidak sakit. Namun, jika keadaan ini sering berlaku dan semakin buruk, ia seharusnya diberi perhatian. ‘‘Penyakit ini boleh bermula dengan pengambilan dadah. Adakalanya penyakit ini tersembunyi disebabkan dadah kerana dadah atau perbuatan menghidu gam yang dikaitkan dengan tingkah laku tidak menentu,’’ katanya.
Tambahnya, ramai pesakit menjadi penganggur atau diberhentikan kerja kerana penyakit ini. Ramai majikan tidak mahu mengambil pekerja yang ada skizofrenia kerana kurang faham mengenai keadaan mereka.
‘‘Gangguan ini memberi kesan besar pada aktiviti sosial mereka kerana kemampuan berinteraksi adalah rendah, keadaan kesihatan mental dan fizikal mereka lemah, tidak makan dengan baik, merokok dan mengambil minuman keras secara berlebihan dan gangguan terhadap kehidupan keluarga tidak dapat dielakkan kerana secara puratanya penjaga perlu menghabiskan 15 jam seminggu untuk menjaga ahli keluarga yang menghidap skizofrenia.
3.1 Sebab- Sebab / Faktor Skizofrenia
Apakah yang menyebabkan skizofrenia masih belum diketahui dengan tepat tetapi banyak kajian telah menunjukkan pentingnya faktor kecenderungan bersifat genetik. Juga faktor- faktor somatik dan sosial dapat mempengaruhi berulangnya penyakit ini. Kajian- kajian (kadar konkordon) dalam kembar monozigotik yang dipelihara bersama dan berjauhan menunjukkan kadar kondordana 50 - 60% berbanding 12% dalam siblings. Kadar- kadar ini tidak menunjukkan satu genetik model Mendellian yang biasa kecuali model multifaktoral poligenetik yang tidak spesifik. Baru- baru ini satu kontroversi telah terjadi apabila satu kajian telah menunjukkan lokus genetik pada kromoson 5 tetapi sehangga kajian replikasi dapat dilakukan, kita tidak dapat membuat kesimpulan awal terhadap penyebab skizofrenia. Selain dari itu personaliti pesakit juga dikatakan penting sebagai faktor penyebab. lebih kurang 35% pesakit skizofrenia adalah pemalu dan suka bersendiri sebelum gejala menjadi ketara. Pengaruh organik juga adalah penting. Sebahagian dari pesakit pernah mengalami kecederaan pada otak., ketumbuhan otak dan juga kesan- kesan toksik pada otak seperti amfetamin dan sebagainya. pertalian dengan pesakit epilepsi juga telah dibuktikan di dalam beberapa kajian “Computerized Tomography Scanning” dan “ Magnetic Resonance Imaging” telah menunjukkan perubahan berlaku pada otak pesakit skizofrenia seperti pembesaran ventrikel serebral otak yang marginal. Teori- teori biokimia dan virus menggambarkan yang kelainan biokimia yang spesifik adalah mustahak dalam (asal usul) skizofrenia. Ubat- ubat seperti fenotiazin dan penggunaan amfetamin dos tinggi serta antagonis dan agonis dopamin telah menyebabkan adanya hypotesis yang menunjukkan sebagai salah satu penyebab tetapi ini didasarkan kepada penemuan- penemuan yang tak langsung dan tak menyeluruh. Hypotesis virus juga demikian ( kerosakan oleh slow virus dan retrovirus). Kajian- kajian terkini adalah mengenai “cerebral laterality” dan hemisfera yang dominan. Bukti- bukti kini menunjukkan bahawa pesakit skizofrenia mempunyai gangguan pada imbangan fungsi- fungsi cerebral diantara kedua- dua hemisfera otak.
Kita sedia maklum bahawa Skizofrenia merupakan penyakit yang mempengaruhi otak. Pada otak terjadi proses penyampaian pesan secara kimiawi (neurotransmitter) yang akan meneruskan pesan sekitar otak. Pada penderita skizofrenia, produksi neurotransmitter-dopamin- berlebihan, sedangkan kadar dopamin tersebut berperan penting pada perasaan senang dan pengalaman mood yang berbeda. Bila kadar dopamin tidak seimbang–berlebihan atau kurang– penderita dapat mengalami gejala positif dan negatif seperti yang disebutkan di atas. Penyebab ketidakseimbangan dopamin ini masih belum diketahui atau dimengerti sepenuhnya. Pada kenyataannya, awal terjadinya skizofrenia kemungkinan disebabkan oleh kombinasi faktor-faktor tersebut.
Faktor-faktor yang mungkin dapat mempengaruhi terjadinya skizofrenia, antara lain: sejarah keluarga, tumbuh kembang ditengah-tengah kota, penyalahgunaan ubat seperti amphetamine, stres yang berlebihan, dan komplikasi kehamilan( meroyan ). Penyebabnya tidak diketahui dengan tepat. Kajian masih dijalankan untuk memperincikan punca sebenar penyakit ini. Selain yang telah dinyatakan di atas terdapat beberapa faktor yang menyumbang terjadinya penyakit ini.
Diantara faktor-faktor yang berkemungkinan menyebabkan skizofrenia ialah :
a.Pendekatan Biopsikologikal
Dimana pendekatan ini menekankan faktor-faktor genetik, biokimia, dan neurologi.
skizofrenia berkait rapat dengan faktor genatik, dimana seseorang itu lebih cenderung mengalami skizofrenia sekiranya...mempunyai ibu bapa atau adik beradik kembar seuri yang juga bermasalah skizofrenia. dari segi kimia otak, di dapati peneuropancar dopamine memainkan peranan penting dalam menyumbangkan kepada skizofrenia di mana kelebihan dopamine menyebabkan aktiviti di sinaps bertambah pesat. selain itu juga skizofrenia ini ada kaitannya dengan ketidakfungsian neuronlogi dimana berkaitan rapat dengan aktiviti otak yang luar biasa.

b.Pendekatan Psikodinamik/Psikoanalisis
Dimana dari pendekatan psikodinamik / psikoanalisis ini seseorang yang mengalami skizofrenia adalah gagal untuk mengatasi kebergantungan ke atas ibu bapa mereka dan akibatnya mereka mempunyai lekatan diperingakat oral. ini memberikan mereka ego yang lemah yang gagal untuk mempertahankan mereka dari kebimbangan yang disebabkan implus id bawah sedar dan tekanan-tekanan luaran. sebaliknya mereka berdaya tindak ke atas kebimbangan dengan mengalihkan kepada tingkah laku yang bercirikan di peringkat oral termasuk berkhayal (fantasi), tindakan bodoh, bercakap secara tidak selaras, dan berfikir secara tidak rasional.

c.Pendekatan Berhaviorisme
Dimana, ahli teori tingkah laku yang menekan peranan pembelajaran, mengandaikan bahawa orang mengalami skizofrenia adalah diberi ganjaran apabila tingakh laku dalam keadaan ganjil.meraka juga mengandaikan bahawa seseoarang yang terlibat dalam tingkah laku danjil mendapat penolakn sosial dan seterusnya menyumbangkan kepada perasaan curiga terhadap orang lain dan tarik diri sosial.

d.Pendekatan Kognitif
Dimana pandangan kognitif menekankan bahawa skizofrenia adalah disebabkan oleh gangguan terhadap tumpuan atau perhatian dan pemikiran iaitu penerimaan maklumat yang disampaikan itu dengan pelbagai cara yang kadang kala mengelirukan dan tidak rasional.

e.Pendekatan Humanistik
Ianya disebabkan oleh ketidak kelarasan diantara kendiri awam dengan kendiri sebenar yang mana ianya terjadi apabila seseorang itu membentuk kendiri awam palsu unutk menghadapi sesuatu situasi kehidupan yang mencabar. Pelarian daripada realiti ini akan menyebabkan seseorang itu mengalami kendiri sebenar. Pemikiran, bahasa, dan tingkah laku ganjil seseorang yang mengalami skizofrenia ini merupakan tanda-tanda pelarian daripada realiti ini.
3.2 Jenis-Jenis Skizofrenia

a. Skizofrenia Paranoid - Pesakit yang mengalami skizorfrenia Paranoid adalah mereka yang mempunyai kepercayaan palsu atau delusi .
b. Skizofrenia Tidak Teratur - Dimana skizofrenia ini adalah tahap yang serius dan cenderung berlaku diperingkat awal hidup seseorang. Ia dicirikan oleh tarik diri sosial yang ekstrim, halusinasi, delusi, kebodohan, ketidaksesuaian ketawa, tingkah laku yang ganas, dan tingkah laku yang ganjil dari yang lain. Biasanya pesakit menunjukkan tingkah laku yang tdak senonoh, tidak sopan, dan sebaginya.Skizofrenia jenis ini menyebabkan terjadinya Perpecahan Personaliti dan pesakit mempunyai peluang tipis untuk sembuh.
c. Skizofrenia Katatonik - Dimana pesakit sering tidak menunjukkan pergerakkan (tubuh badan menjadi kaku) dan tidak sedarkan diri, atau mengongcangkan badan yang melampau. Biasanya ia akan bertindak kedua-dua tindakan itu, berdiam diri (kaku seperti patung) dalam beberapa waktu dan menggoncangkan badan dalam waktu yang lain. Meraka mugkin berada dalam keadaan yang kaku sehingga beberapa jam lamanya.
d. Kecelaruan Delusi - Kecelaruan delusi sebegini agak jarang berlaku dimana ia adalah dicirikan sebagai paranoid.
3.3 Rawatan /Pengubatan Skizofrenia
Profesor Bersekutu Klinikal Columbia University College of Physicians & Surgeons, Prof. Zafar Sharif berkata, walaupun tiada rawatan yang boleh mengubati skizofrenia, ia boleh diurus dengan rawatan tertentu iaitu rawatan oral dan penggunaan ubat antipsikotik.Suntikan intra-muskular iaitu antipsikotik konvensional sudah diperkenalkan sejak tahun 1960-an bertujuan bagi mengatasi masalah mematuhi rawatan. Kejayaan banyak terbukti. Banyak kajian menunjukkan pesakit memilih suntikan yang bertindak jangka panjang berbanding dengan rawatan oral. Namun begitu, antipsikotik ini mempunyai kelemahan kerana ia berasaskan minyak dan sering dikaitkan dengan rasa sakit atau alahan.
Manakala, Risoerdal Consta adalah ubat antipsikotik antipikal yang pertama terdapat dalam formulasi bertindak jangka panjang. Dengan menggunakan antipsikotik ini, pesakit tidak perlu memikirkan untuk mengambil pil harian.‘‘Kajian untuk penambahbaikan ubat antipsikotik ini sentiasa dijalankan bagi meningkatkan keserasian, keselamatan dan kepatuhan rawatan. Sehubungan itu, baru-baru ini, formulasi oral baru bagi meningkat rawatan pilihan diperkenalkan. ‘‘Invega adalah ubat antipsikotik atipikal oral dengan mekanisme perlepasan berlanjutan bagi rawatan akut dan rawatan pencegahan berulang skizofrenia. Invega dengan dosnya sekali sehari, direka khusus bagi pengeluaran paliperidone (bahan aktif) menerusi teknologi perlepasan unik OROS terbukti akan profil keberkesanan, keselamatan dan ketahanan. ‘‘Daripada kajian-kajian klinikal sudah terbukti pada ramai pesakit, Invega mampu mengurangkan gejala skizofrenia, termasuk pada kali pertama, meningkatkan kefungsian pesakit berdasarkan Performance and Social Performance Scale,’’’ jelasnya.
Menurut Zafar, kesannya dapat dilihat seawal hari keempat di mana kajian klinikal secara statistiknya menunjukkan perbezaan ketara dibandingkan dengan penggunaan plasebo atau gejala skizofrenia. Apabila digunakan pada kadar yang dicadangkan, kesan sampingan Invega 6mg adalah berbandingan dengan plasebo. ‘‘Dengan teknologi inovatif OROS, Invega memberi peluang kepada ramai penghidap skizofrenia menguruskan penyakit mereka bersama kumpulan rawatan untuk menikmati kehidupan lebih bermakna dan produktif. ‘‘Invega melepaskan paliperidone iaitu satu entiti kimia dan merupakan rawatan bagi skizofrenia yang menggunakan teknologi pengeluaran berterusan OROS. Teknologi OROS menawarkan pelepasan ubatan yang konsisten dalam tempoh 24 jam dengan mengurangkan fluktuasi puncak dan jurang pada kepekatan plasma ubatan,’’ katanya. Kelulusan penggunaan Invega adalah berdasarkan keputusan program pembangunan klinikal membabitkan 1,306 pesakit dalam tiga kajian utama yang dijalankan di Amerika Syarikat dan beberapa negara lain di seluruh dunia termasuk Malaysia. Sukatan primer untuk melihat keberkesanan ubat rawatan adalah dengan Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS), satu skala yang biasa digunakan dalam penyelidikan skizofrenia bagi mengukur tahap gejala positif atau negatif. ‘‘Kadar pemberhentian pengambilan ubat Invega disebabkan kesan sampingan adalah lebih rendah berbanding dengan plasebo (5 peratus plasebo dibandingkan dengan Invega. ‘‘Selain mematuhi arahan rawatan, keluarga dan pesakit perlu mempunyai pengetahuan mengenai skizofrenia, gejala dan ubatan yang disyorkan bagi merawat pesakit kerana maklumat ini adalah sebahagian daripada proses rawatan khususnya untuk menyokong rasionalnya untuk mematuhi arahan,’’ jelasnya.

4.0 PENUTUP
4.1 Kesimpulannya
Jadi masalah mental memang ada dan tidak boleh diketepikan. Sebenarnya setiap penyakit fizikal juga memberi kesan tekanan jiwa disebabkan penyakit fizikal itu. Umpamanya pesakit kanser tentu akan mengalami tekanan jiwa, tetapi masalah- masalah ini biasanya diketepikan dan jika pesakit itu diberi rawartan mental bersamaan dengan rawatan fizikal nescaya pesakit akan merasa lebih segar dan gerak balasnya terhadap pengubatan fizikal juga akan menjadi lebih baik.
Kesimpulannya masyarakat mempunyai peranan didalam rawatan pesakit mental. Dengan kesedaran diharapkan satu masyarakat penyayang akandapat dihasilkan. Semoga masyarakat penyayang ini peka pada masalah pesakit mental dan tidak lagi curiga dan takut kepada mereka dan terus membantu mereka untuk mencapai matlamat masyarakat yang sihat mental dan fizikal pada abad akan datang.

11 ulasan:

  1. kemana perlu dirujuk untuk mendapat rawatan bagi memulihkan pesakit skizofrenia?

    BalasPadam
  2. boleh saya dapatkan rujukan ? maksud sy nama penulis , dan jika dr buku atau jurnal minta penerbitnya ,,. untuk assignment , harap sgt tuan dapat beri . terima kasih

    BalasPadam
  3. saya mengalami skizofrenia paranoid, gangguan tidur, kadang saya rasa takut nak tidur malam.saya lebih suka tidur berteman. saya cuba untuk melawan sakit ni dengan mengawal perasaan saya dengan bersikap positif. saya tak nak cederakan sesiapa ataupun saya mencederakan diri sendiri. kadang saya rasa sedih dengan apa yang menimpa saya. hanya doa yang mampu saya pohonkan. apa yang saya simpan dalam hati,memudaratkan diri saya akan luahkan pada orang yang dekat dengan saya. saya cuba buat sesuatu dalam hidup saya. beberapa bulan lepas keadaan saya seperti strok. takut nak jumpa orang, tetiba berdebar,nak bercakap dengan orang saya jadi berat mulut,jalan macam robot. memang menyeksakan ketika itu. saya tak berhenti makan ubat walaupun kadang saya rasa 'blur'. saya cuba jalani kehidupan yang lebih sihat. melawan penyakit ni mengambil masa yang cukup lama dan kena banyak bersabar. saya redha akan ketentuan-Nya. saya sentiasa mencari jalan untuk saya lebih bersedia berdepan dengan kemungkinan yang akan berlaku.

    BalasPadam
  4. saya mengalami skizofrenia paranoid, gangguan tidur, kadang saya rasa takut nak tidur malam.saya lebih suka tidur berteman. saya cuba untuk melawan sakit ni dengan mengawal perasaan saya dengan bersikap positif. saya tak nak cederakan sesiapa ataupun saya mencederakan diri sendiri. kadang saya rasa sedih dengan apa yang menimpa saya. hanya doa yang mampu saya pohonkan. apa yang saya simpan dalam hati,memudaratkan diri saya akan luahkan pada orang yang dekat dengan saya. saya cuba buat sesuatu dalam hidup saya. beberapa bulan lepas keadaan saya seperti strok. takut nak jumpa orang, tetiba berdebar,nak bercakap dengan orang saya jadi berat mulut,jalan macam robot. memang menyeksakan ketika itu. saya tak berhenti makan ubat walaupun kadang saya rasa 'blur'. saya cuba jalani kehidupan yang lebih sihat. melawan penyakit ni mengambil masa yang cukup lama dan kena banyak bersabar. saya redha akan ketentuan-Nya. saya sentiasa mencari jalan untuk saya lebih bersedia berdepan dengan kemungkinan yang akan berlaku.

    BalasPadam
  5. saya mengalami skizofrenia paranoid, gangguan tidur, kadang saya rasa takut nak tidur malam.saya lebih suka tidur berteman. saya cuba untuk melawan sakit ni dengan mengawal perasaan saya dengan bersikap positif. saya tak nak cederakan sesiapa ataupun saya mencederakan diri sendiri. kadang saya rasa sedih dengan apa yang menimpa saya. hanya doa yang mampu saya pohonkan. apa yang saya simpan dalam hati,memudaratkan diri saya akan luahkan pada orang yang dekat dengan saya. saya cuba buat sesuatu dalam hidup saya. beberapa bulan lepas keadaan saya seperti strok. takut nak jumpa orang, tetiba berdebar,nak bercakap dengan orang saya jadi berat mulut,jalan macam robot. memang menyeksakan ketika itu. saya tak berhenti makan ubat walaupun kadang saya rasa 'blur'. saya cuba jalani kehidupan yang lebih sihat. melawan penyakit ni mengambil masa yang cukup lama dan kena banyak bersabar. saya redha akan ketentuan-Nya. saya sentiasa mencari jalan untuk saya lebih bersedia berdepan dengan kemungkinan yang akan berlaku.

    BalasPadam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  7. Di mana utk saya dptkn rawatan skizofrenia ini?

    BalasPadam
  8. Di mana utk saya dptkn rawatan skizofrenia ini?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya adalah seorang perawat islam. Selain merawat gangguan jin, sihir, saka dll, saya juga merawat sakit mental termasuk skizo dengan ayat2 quran. Jika perlukan khidmat saya boleh wattsapp 0123779564

      Ariffin

      Padam
    2. Saya adalah seorang perawat islam. Selain merawat gangguan jin, sihir, saka dll, saya juga merawat sakit mental termasuk skizo dengan ayat2 quran. Jika perlukan khidmat saya boleh wattsapp 0123779564

      Ariffin

      Padam
  9. Assalamualaikum. saya mencari perawat yang boleh membuang sihir berpenjaga/sihir wali dibadan pesakit. Pesakit dikunci satubadan, menyebabkan pesakit diserang tidak mengira masa. Jika tuan dan puan tahu di mana tempat rawatan yang berkesan tolong mesej nombor telefon tempat rawatan kepada saya.
    Jalan Lemal.kelantan
    Semoga Allah membalas kebaikkan tuan puan dengan kebaikkan yang banyak.Amin.
    email : tubuhsatu@gmail.com

    BalasPadam