Jumaat, 22 Januari 2010

fonetik Artikulasi

1.0 PENDAHULUAN
1.1 PENGENALAN
Semua manusia di muka bumi ini dianugerahkan oleh Tuhan keupayaan bertutur kecuali bagi golongan istimewa seperti orang bisu dan pekak. Kebolehan bertutur manusia sebenarnya mengalami peringkat demi peringkat iaitu dari bayi kepada kanak-kanak dan seterusnya sehingga menjadi dewasa. Manakala kebolehan seseorang bayi memperolehi bunyi akan berbeza antara satu sama lain. Faktor interaksi dengan sekelilinglah yang mempengaruhi pemerolehan bunyi bahasa. Sekiranya banyak interaksi yang dilakukan maka lebih cepat pemerolehan bahasa seseorang bayi tersebut. Pemerolehan bahasa mempunyai hubungkait dengan organ-organ penting penghasilan bunyi bahasa serta proses-proses penghasilan bunyi vokal.

1.2 OBJEKTIF KAJIAN
Di antara objektif kertas kerja ini adalah seperti berikut:-

i. Mendedahkan kepada para pembaca kertas kerja ini tentang organ-organ penting di dalam penghasilan bunyi bahasa.
ii. Dengan membaca kertas kerja ini, maka akan memberi pendedahan serta huraian terperinci kepada pembacanya tentang proses-proses yang berlaku semasa penghasilan bunyi vokal.
iii. Memberi gambaran sebenar kepada pembaca kertas ini tentang organ-organ penting penghasilan bunyi bahasa menerusi gambar rajah yang disertakan bersama.

1.3 KAEDAH KAJIAN
Kaedah yang digunakan dalam proses menyiapkan kertas kerja ini ialah dengan menggunakan kaedah kepustakaan. Beberapa buah buku, jurnal dan artikel telah digunakan sebagai panduan dan rujukan. Segala bahan yang diperolehi daripada pelbagai sumber ini dianalisis dan disusun mengikut kesesuaian untuk dikelaskan atau dikategorikan di bawah sub-topik kertas kerja ini.

1.3 BATASAN KAJIAN
Pengarang kertas kerja ini membataskan kajian kepada penerangan tentang organ-organ penting dalam penghasilan bunyi bahasa dan proses-proses yang berlaku semasa penghasilan bunyi vokal sahaja beserta dengan gambar rajah alat-alat artikulasi.

1.4 DEFINISI KONSEP
Secara ringkasnya pengarang kertas kerja ini membuat definisi beberapa perkataan penting yang dicedok daripada tajuk tugasan berpandukan Kamus Dewan Edisi ke-3 Terbitan DBP (1994) seperti berikut:
Perkatan fonetik membawa pengertian ilmu bahasa yang berkaitan dengan penyebutan kata dan lambang yang menunjukkan sebutannya. Manakala artikulasi bermaksud cara atau proses menyebut bunyi atau kata dengan jelas. Organ pula membawa pengertian alat di dalam tubuh manusia yang mempunyai tugas penting. Perkaataan penghasilan pula bererti perihal menghasilkan. Seterusnya bunyi bermaksud sesuatu yang kedengaran atau dapat didengar. Bahasa pula membawa pengertian sistem lambang bunyi suara yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia. Manakala vokal pula bermaksud huruf hidup atau saksi [a,e,è,i,o,u].
2.0 ORGAN-ORGAN PENGHASILAN BUNYI BAHASA
Setelah membuat kajian penulis kertas kerja ini mendapati terdapat enam organ-organ penting di dalam penghasilan bunyi bahasa iaitu paru-paru, larings, farings, epiglotis, rongga hidung dan rongga mulut. Berikut dihuraikan organ-organ penghasilan bunyi bahasa. Rajah 1 di lampiran adalah organ utama dalam penghasilan bunyi bahasa.
2.1 Paru-paru
Kebanyakan bunyi di dalam apa juga bahasa adalah dihasilkan dengan udara dihembus keluar menerusi paru-paru. Paru-paru sebenarnya dilindungi oleh tulang rangka dan diampu di bahagian bawahnya oleh diafragma. Udara keluar masuk ke paru-paru adalah disebabkan pergerakan di antara tulang rangka dengan diafragma. Semasa ujaran pula penyedutan udara dipercepatkan dan penghembusan boleh diperlahankan. Penghembusan udara manusia boleh bertahan selama lapan atau sembilan kali berbandingan dengan penyedutan. Semasa bercakap manusia tidak menyedut banyak udara berlainan pula dengan pernafasan biasa. Manakala udara yang keluar mempunyai tekanan sama ada kuat atau lemah. Tekanan kuat berlaku jika suku kata itu berada di tengah-tengah perkataan berbanding dengan di akhir kata.
2.2 Larings
Larings ialah satu kotak yang sangat teguh. Ianya terbentuk daripada tulang-tulang rawan. Larings sebenarnya terletak di bahagian atas tenggorok dan bersambungan dengan paru-paru agar semua udara sama ada masuk / keluar dari / ke paru-paru akan melaluinya. Di dalam larings pula terdapat pita suara yang melekat pada tulang-tulang rawan aritenoid. Rajah 2 di lampiran berkepil menggambarkan rupa bentuk pita suara.
Otot-otot pada bahagian aritenoid boleh direnggang dan dirapatkan supaya pita suara akan menjadi renggang ataupun rapat. Kedudukan renggang dan rapatnya pita suara pula akan mempengaruhi bunyi-bunyi bersuara, tak bersuara, bisik, serak, dan bunyi hentian glotis.
2.3 Farings
Farings berbentuk seperti tiub yang bercabang menghala ke rongga hidung dan rongga mulut. Ianya bermula dari bahagian atas larings hingga ke bahagian akhir rongga hidung. Farings berfungsi sebagai bekas untuk menampung udara yang mampu menghasilkan getaran berdasarkan getaran yang berlaku di pita suara. Getaran bersambung dari pita suara dan terus menerus hingga ke bahagian atas farings. Walau bagaimana pun bentuk farings boleh berubah dengan dua cara iaitu dengan dengan menaikkan larings dan dengan menaikkan lelangit lembut.
2.4 Epiglotis
Epiglotis pula ialah sekeping tisu yang berhampiran dengan lidah. Ianya akan menutup bahagian atas larings semasa menelan dan menurunkan makanan ke saluran makanan. Epiglotis tidak mempunyai sebarang fungsi dalam mengujarkan bunyi-bunyi bahasa.
2.5 Rongga Hidung
Bentuk rongga hidung telah ditetapkan dan sumbangannya pada pengujaran hanyalah terhad kepada menghasilkan bunyi-bunyi sengau. Apabila pita suara bergetar velum diturunkan supaya farings, rongga hidung dan mulut dapat berhubung antara satu sama lain. Udara yang bergetar akan menghasilkan bunyi-bunyi nasal / sengau.
Bunyi sengau akan terhasil apabila pada waktu yang sama udara yang hendak keluar dari rongga mulut tersekat, maka udara yang hendak keluar, akan keluar melalui rongga hidung. Manakala apabila berlaku tidak berlaku sekatan di rongga mulut dan velum masih belum diturunkan, maka bunyi-bunyi nasal akan dikeluarkan.
2.6 Rongga Mulut
Rongga mulut adalah organ terpenting berbanding dengan rongga hidung dan farings. Rongga ini boleh dipelbagaikan dimensi dan bentuknya dengan pergerakan sebahagian besar darjah rahang bawah, bibir serta lidah yang memainkan peranan penting dalam penghasilan bunyi-bunyi bahasa. Lidah boleh diibaratkan sinonim atau sama ertinya dengan bahasa. Rongga mulut dibumbungi oleh lelangit dan berbentuk seolah-olah seperti gua. Di rongga mulut juga terdapat anak tekak yang terletak di hujung lelangit lembut dan peranannya perlu diasingkan daripada lelangit lembut. Pergerakan rongga mulut juga dibantu oleh rahang yang boleh bergerak ke atas dan ke bawah. Alat yang paling penting dalam rongga mulut ialah lidah yang mengandungi seberkas otot kompleks dan boleh bergerak dengan hebat sekali. Lidah terbahagi kepada tiga bahagian besar iaitu daun lidah, depan lidah dan belakang lidah.

3.0 PROSES-PROSES PENGHASILAN BUNYI VOKAL
Sebenarnya vokal-vokal di dalam bahasa Melayu terdiri daripada tiga jenis iaitu [i] vokal hadapan, [ii] vokal tengah, dan [iii] vokal belakang. Berikut akan diterangkan secara terperinci proses-proses penghasilan bunyi vokal untuk ketiga-ketiga jenis vokal tesebut. Rajah 3 di lampiran adalah menunjukkan vokal di dalam bahasa Melayu. Manakala Rajah 4 di lampiran menunjukkan cara penghasilan bunyi bahasa.


3.1 Proses Penghasilan Bunyi Vokal Hadapan Sempit [ i ]
Bagi menghasilkan bunyi vokal hadapan sempit proses berikut berlaku:
[a] Bibir dihamparkan.
[b] Depan lidah dinaikkan tinggi [setinggi mungkin kena gusi]
[c] Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara tidak keluar melalui rongga hidung.
[d] Pita suara dirapatkan supaya udara dari paru-paru keluar lalu getarkan pita suara.
[e] Bunyi yang dihasilkan ialah [i] (Rajah 5 di lampiran) contoh dalam perkataan:

Awal perkataan [ibu] Tengah perkataan [bila] Akhir perkataan [tali]

3.2 Proses Penghasilan Bunyi Vokal Hadapan Separuh Sempit
(Separuh Tinggi) [ e ]
Bagi menghasilkan bunyi vokal hadapan separuh sempit proses berikut berlaku:
[a] Bibir dihamparkan separuh sempit.
[b] Depan lidah dinaikkan separuh tinggi ke arah gusi.
[c] Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup hidung supaya udara tidak keluar melalui rongga hidung.
[d] Bunyi yang dihasilkan ialah [e] (Rajah 6 di lampiran) contoh dalam perkataan:

Awal perkataan [ekor] Tengah perkataan [leper] Akhir perkataan [sate]


3.3 Proses Penghasilan Bunyi Vokal Hadapan Separuh Luas
(Separuh Rendah) [ E ]
Bagi menghasilkan bunyi vokal hadapan separuh luas proses berikut berlaku:
[a] Bibir dihamparkan separuh luas.
[b] Depan lidah dinaikkan separuh rendah ke arah gusi.
[c] Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui hidung.
[d] Pita suara dirapatkan supaya udara dari paru-paru keluar dengan menggetarkan pita suara ke rongga mulut.
[e] Bunyi yang dihasilkan ialah [E] (Rajah 7 di lampiran) contoh dalam perkataan:
Awal perkataan [esok] Tengah perkataan [gelek] Akhir perkataan [bule]

3.4 Proses Penghasilan Bunyi Vokal Hadapan Luas (Rendah) [ a ]

Bagi menghasilkan bunyi vokal hadapan luas proses berikut berlaku:
[a] Bibir dalam keadaan hampar.
[b] Hadapan lidah diturunkan serendah mungkin.
[c] Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara dari paru-paru tidak keluar melalui rongga hidung.
[d] Pita suara dirapatkan supaya udara dari paru-paru keluar dengan menggetarkan pita suara ke rongga mulut.
[e] Bunyi yang dihasilkan ialah [a] (Rajah 8 di lampiran) contoh dalam perkataan:
Awal perkataan [ajar] Tengah perkataan [paku] Akhir perkataan [kuda]


3.5 Proses Penghasilan Bunyi Vokal Belakang Sempit (Tinggi) [ u ]

Bagi menghasilkan bunyi vokal belakang proses berikut berlaku:
[a] Bibir dibundarkan.
[b] Belakang lidah dinaikkan tinggi (setinggi mungkin) ke arah lelangit lembut.
[c] Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui hidung.
[d] Pita suara dirapatkan supaya udara yang keluar dari paru-paru menggetarkan pita suara ke rongga mulut.
[e] Bunyi yang dihasilkan ialah [u] (Rajah 9 di lampiran) contoh dalam perkataan:
Awal perkataan [ubi] Tengah perkataan [buka] Akhir perkataan [labu]

3.6 Proses Penghasilan Bunyi Vokal Belakang Separuh Sempit
(Separuh Tinggi) [ o ]

Vokal ini boleh dihasilkan melalui proses seperti berikut:
[a] Bibir dibundarkan.
[b] Belakang lidah dinaikkan separuh tinggi ke arah lelangit lembut.
[c] Lelangit lembut dana anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung.
[d] Pita suara dirapatkan supaya udara dari paru-paru keluar ke rongga mulut menggetarkan pita suara.
[e] Bunyi yang dihasilkan ialah [o] (Rajah 10 di lampiran) contoh dalam perkataan:
Awal perkataan [obor] Tengah perkataan [boleh] Akhir perkataan [koko]

3.7 Proses Penghasilan Bunyi Vokal Belakang Separuh Luas [ כ ]

Vokal ini boleh dihasilkan melalui proses seperti berikut:
[a] Bibir dibundarkan.
[b] Belakang lidah dinaikkan ke arah lelangit lembut.
[c] Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara tidak keluar melalui rongga hidung.
[d] Pita suara dirapatkan supaya udara dari paru-paru keluar dengan menggetarkan pita suara ke rongga mulut.
[e] Bunyi yang dihasilkan ialah [כ ] (Rajah 11 di lampiran) contoh dalam perkataan:
Awal perkataan [olok] Tengah perkataan [pokok] Akhir perkataan [kilo]

3.8 Proses Penghasilan Bunyi Vokal Tengah (Pendek) [ Ә ]

Vokal ini boleh dihasilkan melalui proses seperti berikut:
[a] Keadaan bibir hampar.
[b] Tengah lidah dinaikkan sedikit ke arah lelangit kera.
[c] Lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan menutup rongga hidung supaya udara tidak dapat keluar melalui rongga hidung.
[d] Pita suara dirapatkan supaya udara yang keluar dari paru-paru ke rongga mulut menggetarkan pita suara.
[e] Bunyi yang dihasilkan ialah [ Ә ](Rajah 12 di lampiran) contoh dalam perkataan:
Awal perkataan [emak] Tengah perkataan [berat]

4.0 PENUTUP


Ilmu fonetik bukan sahaja mengkaji bunyi bahasa secara mutlak tetapi juga melibatkan proses-proses lain seperti gelombang bunyi dan penangkapan serta pemprosesan bunyi. Pemahaman terhadap ilmu fonetik sebagai asas bahasa akan dapat membantu kita memahami bahasa dengan lebih berkesan lagi. Bunyi-bunyi yang berbeza akan dihasilkan dengan aksi yang berbeza bagi bahagian-bahagian organ tutur yang boleh bergerak. Organ-organ artikulasi berperanan penting di dalam menghasilkan bunyi bahasa. Semua vokal adalah bersuara kecuali vokal e yang agak lemah bunyinya dan kurang lantang manakala vokal-vokal lain adalah nyaring serta lantang. Di dalam penghasilan bunyi vokal maka akan berlaku beberapa proses tertentu sebelum bunyi sesuatu vokal itu dihasilkan.

3 ulasan:

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    6) Sepanjang sy kenal ramai pesakit, antara dikalangan kawan-kawan sy juga, pesakit gout pun boleh sembuh dgn cepat , abang sy sendiri minum untuk gout, kalau dlu die bergantung kepada ubat klinik ,sekarang dh sembuh dn gout susah nak dtg dah walau kadang kala ada makan seafood.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit (GERD) yang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi 017-4687570

    BalasPadam
  2. Radang Paru-paru sesak nafas (Copd)

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring



    BalasPadam